Duża ilość godzin spędzonych przed monitorem ma znaczny wpływ na nasze samopoczucie, dlatego warto przestrzegać prostych zasad, by uniknąć przykrych dolegliwości: podrażnienia oczu, bólu głowy czy kręgosłupa. Dowiedz się, jak dbać o higienę pracy przed komputerem i skutecznie zadbaj o komfort dla Ciebie i Twoich oczu!

Jak komputer wpływa na oczy?

Komputer emituje ciepło, podwyższając temperaturę powietrza oraz zmniejszając jego wilgotność. Praca w takich warunkach, szczególnie jeśli pomieszczenie jest klimatyzowane, łatwo powoduje tzw. zespół suchego oka. Gdy spędzamy czas używając komputera, mrugamy znacznie rzadziej niż zwykle, przez co powierzchnia oka nie jest wystarczająco nawilżona. Wpatrywanie się w monitor może powodować liczne dolegliwości, m.in. zaczerwienienie oczu, ich swędzenie, pieczenie, łzawienie czy zaburzenia widzenia. 

Higiena pracy przed komputerem

Odczuwasz wyżej opisane dolegliwości? Oto 6 zasad, których stosowanie przyniesie Twoim oczom ulgę:

1. Kontroluj odległość od monitora

Sprawdź, jak blisko monitora siedzisz. Najlepiej zachowuj odległość od monitora wynoszącą ok. 50-70 cm. Jeśli monitor znajduje się bliżej niż na długość wyciągniętej ręki to zwiększ dzielącą Cię od niego odległość. Dodatkowo przekonaj się, czy siedzisz w takiej odległości, która pozwala Ci objąć wzrokiem cały ekran. Zadbaj również o to, by górna krawędź monitora nie znajdowała się powyżej linii Twojego wzroku.

2. Zapewnij odpowiednie oświetlenie

Najlepszym oświetleniem podczas pracy przy komputerze jest światło naturalne, jednak wieczorami i w pochmurne czy zimowe dni często jesteśmy zmuszeni wspomagać się oświetleniem sztucznym. Postaw na oświetlenie ogólne, sufitowe, rozproszone, niezbyt intensywne, żeby nie męczyć oczu. Pamiętaj o tym, żeby nie kierować światła bezpośrednio na monitor i zwróć uwagę na to, by nie odbijało się w monitorze.

3. Zadbaj o dobre warunki w pomieszczeniu

Zbyt niska wilgotność powietrza wysusza powierzchnię oka. Optymalna wilgotność powietrza w pomieszczeniu, w którym pracujesz powinna wynosić powyżej 50%. Aby zapewnić taki poziom wilgotności często otwieraj okno (wietrz pokój raz na 3-4 godziny), usuwaj kurz z mebli, a w okresie jesienno-zimowym używaj nawilżacza. Temperatura w pokoju, w którym używasz komputera powinna wynosić ok. 22-24°C

4. Rób przerwy w pracy

Gdy pracujesz przed komputerem oderwij się od niego przynajmniej raz na każde spędzone przed nim 2 godziny. Najlepiej rób również mikroprzerwy i co kilkanaście lub kilkadziesiąt minut odrywaj wzrok od monitora chociaż na chwilę. Warto w tym czasie popatrzeć w dal albo wykonać oczami okrężne ruchy.

5. Używaj kropli do oczu

Nawilżające krople do oczu pomogą Ci pozbyć się uciążliwych dolegliwości, takich jak: zaczerwienienie, podrażnienie czy swędzenie oczu. Nie jest prawdą, że krople te, zwane sztucznymi łzami zaburzają produkcję łez naturalnych. Stosowanie takich preparatów po prostu przywraca prawidłowe nawilżenie oczu. Stosuj krople bez konserwantów, ponieważ te, które zawierają substancje konserwujące mogą dodatkowo podrażnić oczy i wywołać reakcje alergiczne. Uważnie czytaj ulotkę i stosuj krople regularnie, zgodnie z zaleceniami.

6. Pamiętaj o korekcji wad wzroku

Gdy intensywnie wpatrujemy się przez dłuższy czas w przedmiot blisko położony zwiększa się napięcie mięśni oka. Z czasem mięśnie wiotczeją i wzrok się pogarsza. Jeśli dużo korzystasz z komputera przynajmniej raz do roku odwiedzaj okulistę i wykonuj badanie wzroku. Jeśli masz wadę wzroku zdecyduj się na okulary. Warto także zamówić okulary z powłoką antyrefleksyjną, która redukuje refleksy świetlne i poprawia komfort pracy przed komputerem.